AC Solutions

W dobie ciągle rozwijającej się branży kart plastikowych i rosnących wymagań klientów, karty zaczęły przybierać różnorodne formy, kształty, kolory i funkcje. Wszystko, aby sprostać najbardziej wymagającym życzeniom, jak i pragnieniom. Coraz trudniej konsumentowi odróżnić kartę podarunkową od lojalnościowej.  Na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie. Idąc niemal do każdego ulubionego sklepy mamy możliwość otrzymania jednej z tych kart.  I tu powstaje pytanie jakie są między nimi podstawowe różnice?

Na początek przybliżmy czym w ogóle jest karta podarunkowa zwana również kartą prezentową. Można powiedzieć, że karta podarunkowa to jeden z rodzajów karty przedpłaconej, inaczej mówiąc jest to typ karty płatniczej, umożliwiającej dokonywanie płatności z wykorzystaniem środków dostępnych na przypisanym do karty rachunku płatniczym. Transakcje autoryzowane są do wysokości salda na rachunku, który należy zasilić przed użyciem karty.  Co to w ogóle oznacza ?

Warto wiedzieć, że w różnych placówkach danej sieci można  zakupić kartę o określonej wartości lub zasilić ją wybraną kwotą. Idąc do sklepu, na półce możemy znaleźć karty o nominale 50, 100 i 200 złoty. W takiej sytuacji, często na projekt graficzny karty nanoszona jest wartość zgromadzonych na niej środków. Adekwatnie do ilości pieniędzy na karcie jeśli jest na niej 50 złoty to na awersie karty znajdziemy nadruk 50zł, identyczna sytuacja będzie, gdy na karcie będzie 100 lub 200 złotych. Warto przytoczyć tu również przykład kupowania karty z wybraną przez klienta wartością. Obecnie coraz więcej sklepów korzysta z takiego  rozwiązania proponując swoim klientom karty nieoznaczone nominałem. Takie rozwiązanie daje większe możliwości klientom, a także nie ogranicza ich co do kwoty jaką zostanie zasilona karta. Powiedzmy, że chcemy zrobić komuś prezent na 25 lecie ślubu, możemy załadować kartą za 250 złoty, żeby było symbolicznie. Nie ma zbyt wiele reguł, które dotyczą zakupywania bądź zasilania karty bez określonej wartości, natomiast większość sklepów ustala minimalną i maksymalną wartość jaka można ją zasilić.

Kartą podarunkową możemy zapłacić za dokonane przez nas zakupy, nie tylko w sklepie stacjonarnym, ale również w sklepie internetowym danego emitenta. Dlatego też na rewersie karty umieszcza się, zwykle czterocyfrowy kod PIN, który pozwala na robienie zakupów w sieci.  Dzięki takiemu elementowi, śmiało możemy sobie pozwolić na bezpieczne zakupy w sieci w naszych ulubionych sklepach. Powiedzmy, że chcemy kupić sobie nową kreacje na zbliżającą się okazję, nic prostszego, wystarczy znaleźć interesujący nas strój na stronie internetowej, może to być sukienka, dokonujemy zakupu, następnie wybieramy sposób zapłaty – karta podarunkowa. Wystarczy podać numer karty oraz numer PIN a nasza karta podarunkowa zostanie obciążona kwotą, za jaką została zakupioną sukienka.

Ciekawym atutem karty jest to, że może być wykorzystywana wielokrotnie do wysokości zgromadzonych na niej środków. Co oznacza, że mając kartę za 150 złoty możemy robić zakupy i płacić za nie kartą tyle razy, aż wykorzystamy zgromadzone na niej pieniądze. Oczywiście można też zrobić jedne zakupy za całą kwotę.

Karta podarunkowa może mieć określony termin ważności, natomiast niektóre firmy rezygnują z limitów czasowych, dając klientom nieograniczoną ważność karty. Z jednej strony jest to na pewno duży atut dla klienta, ponieważ nie musi  on ograniczać się do wykorzystania środków zgromadzonych na karcie w ciągu danego roku. Z drugiej strony takie rozwiązanie prowadzi do problemów z rozliczeniem przychodów. Dlatego też, dobrym rozwiązaniem stosowanym przez większość firm jest wprowadzenie terminu ważności, gdyż pomaga to w ostatecznym rozliczeniu przedsiębiorstwa.

Jedynym ograniczeniem jakie niesie ze sobą karta podarunkowa jest wykorzystanie kwoty w placówkach danej sieci. Jeśli karta została zakupiona  w sklepie można ją wykorzystać tylko w placówkach danej sieci.  Powiedzmy, że dostaliśmy kartę zakupioną w salonie DUKA, pieniądze na niej zgromadzone możemy wydać tylko i wyłącznie w salonach DUKA.

Teraz przyjrzyjmy do terminu karty lojalnościowej. Jest to karta, która pozwala na przynależność do programu lojalnościowego realizowanego przez dany sklep lub firmę konkretnemu klientowi. W każdym przedsiębiorstwie program lojalnościowy wygląda inaczej, czasami zbiera się punkty, które następnie zamienia się na nagrody, w innej firmie dostaniemy za to rabaty, a w jeszcze innych możliwość wzięcia udziału w loterii. 

Jak można wziąć udział w takim programie? Jest wiele różnych możliwości i wszystko zależy od firmy, która proponuje przynależność do realizowanego przez nich programu. Do najbardziej popularnych sposobów wzięcia udziału w takim programie można zaliczyć : zrobienie zakupów za odpowiednią kwotę, tak dzieje się w sklepie Addidasa czy poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego jak w Hebe.

Jedną z najważniejszych cech karty lojalnościowej jest to, że jest ona wydawana na konkretną osobę. Oznacza to, że taka karta jest imienna, czyli Jan Kowalski robiąc zakupy w jakimś sklepie, może sobie taką kartę wyrobić jeśli zaistnieją odpowiednie warunki. Żona pana Kowalskiego nie jest uprawniona do używania tej karty, ponieważ ta karta nie została przypisana do niej.  

Za okazaniem takiej karty w niektórych miejscach klienci dostają zniżki lub rabaty, w innych karta umożliwia zbieranie punktów, za każde wykonane zakupy. Tak zebrane punkty można następnie wymienić na atrakcyjne nagrody. Strony internetowe firm dają możliwość sprawdzenia czy interesująca nas nagroda jest jeszcze dostępna. Zwykle, aby zdobyć pożądaną przez klienta nagrodę trzeba jak najszybciej zebrać odpowiednią ilość punktów.

Niektóre systemy lojalnościowe dają możliwość porównania siebie i swojego statusu w programie do  pozostałych klubowiczów. Jest to fajna opcja, która pozwala na sprawdzenie, czy jestem lepszy od sąsiada albo najlepszego przyjaciela. Wiemy również ile osób jest od nas lepszych albo ile punktów musimy jeszcze zebrać, aby stać się leaderem. Takie systemy zawiera jasno zdefiniowane poziomy statusu, dostępu lub członkostwa. Co oznacza, że wystarczy dokładnie przeczytać regulamin członkostwa w programie i już wiemy jakie otrzymamy benefity lub jakie obowiązki na nas spoczywają.  Dodatkowo systemy bardzo jasno przedstawiają kryteria  pozyskiwania przywilejów jakie oferuje klubowiczowi lub jaka ranga przysługuje mu w programie.  

Karta jest dobrym narzędziem marketingowym służącym do budowania i podtrzymywania stałej relacji z klientem. Dzięki danym zebranym poprzez kartę można poznać nawyki swoich klientów, ilość środków jakie przeznaczają na zakupy oraz punkty, w których je robią.

Jaki powstaje wniosek po przeczytaniu powyższego artykułu ? Na pewno na pierwszy rzut oka ciężko odróżnić kartę lojalnościową i karty podarunkowej. Ważne jest, aby nie mylić pojęć i nie stosować ich zamiennie. Natomiast funkcjonalności owych kart są bardzo różne i głównie dzięki temu można stwierdzić z jaką kartą mamy do czynienia.

Warto zapamiętać, że jeśli możemy za nią zapłacić zgromadzonymi na niej środkami to jest to karta podarunkowa, natomiast jeśli uprawnia ona nas do korzystania konkretnego użytkownika z opcji specjalnych to mówimy o karcie lojalnościowej. 

 

Oliwia Zugaj